ضرب المثل در مورد صبر انشادرباره صبر مفهوم یک ده آباد بهتر از صد شهر خراب انشا درباره ی هم خدا را میخواهد هم خرما را ضرب المثل چاه کن همیشه ته چاه است معنی ضرب المثل مرغ همسایه غاز است ضرب المثل با معنی

 

جهان آدمی بدون درد و رنج متصور نیست. پیمانه­ی هر کسی تا بدان­جا که گنجایش و وسعت داشته باشد، با گرفتاری­ها در هم آمیخته است؛( لقد خلقنا الانسان فی کبد) (۱)

وقتی در این روزها تاریخ را ورق میزنیم، ایام اسارت اهل بیت (ع) را می بینیم.بعد از واقعه خونین عاشورا زنان و کودکان رسالت خویش را برای برملا کردن چهره ظلم آغاز کردند و این کار با صبر میسر بود.وچه زیبا بار مسوولیت بزرگ را بر زمین نهادند و چهره نقاب کشیده یزیدیان را بر ملا کردند.

در زندگی های امروزی صبر دُر نایابی شده که همه بگونه دنبال آن میگردند اما هیچگاه بدرستی ازآن استفده نمیکنند . با توجیهات گوناگون و سرعت زیاد میخواهند پله های ترقی را طی کنند وبه مراتب بالای دنیایی و معنوی برسند در حالی که نمی دانند که هیچ کاری بنتیجه و انجام شیرین نمی رسد مگربا صبر.

گویند سنگ لعل شود در مقام صبر         آری شود ولیک به خون جگر شود (حافظ)

برداشت غلط مردم از صبر این است که باید سکوت کرد ، تسلیم شد و یا از تلاش دست کشید .و این خلاف معنای واقعی صبر است که به معنی حفظ خود از اضطراب و ارامش یافتن است.

پیامبر رحمت ما(ص) صبر را سه گونه تقسیم میکند: صبر بر معصیت و صبر بر طاعت خدا و صبر بر مصیبت (۲)

منظور از صبر بر طاعت ایستادگی در برابر مشکلات اطاعت فرمان الهی است، مثل صبر در برابر انجام واجبات مانند نماز و روزه و غیره. منظور از صبر بر معصیت ، ایستادگی در برابر هوا و هوس و ترک معصیت و نافرمانی خدا است. منظور از صبر بر مصیبت، مقاومت در برابر ناملایمات زندگی و بلایای طبیعی و بیماری ها و مشکلات زندگی است.

صبر کن حافظ به سختی روز و شب                   عاقبت روزی بیابی کام را