ضرب المثل صفحه 27 نگارش دوازدهم باز فیلش یاد هندوستان کرد

 

مثل های زیر را بخوانید سپس یکی را انتخاب کنید و آن را گسترش دهید.

1- از دل برود هر آن که از دیده برفت.

2- باز فیلش یاد هندوستان کرد.

3- به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقی.

 

 

گسترش ضرب المثل باز فیلش یاد هندوستان کرد

مقدمه : معنی و مفهوم اصلی این ضرب المثل این است که : به یاد چیزی یا کسی در گذشته بیفتی و شوق بازگشت به آن را داشته باشی.

تنه ی انشا : در دوران گذشته ، پسر جوانی در خانواده ای زندگی میکرد و همیشه و همه جا از هرچیزی ناامید بود و زندگی را به کام خودش تلخ کرده بود. از کودکی تا جوانی که فقط غصه میخورد و نه درسی میخواند و نه بازی میکرد نه هیچی.

مدام در فکر بود و زندگی را به خودش زهر کرده بود. بزرگ شد و زن گرفت و بچه دار هم شد. اما چنان زندگی را به خود و همسرش تلخ کرد که زنش از او طلاق گرفت و بچه هایش را هم با خود برد. این مرد جوان الان پیر شده بود و خیلی غصه داشت.

مدام گریه میکرد و زاری و اشک میریخت که چرا اینگونه شد.

خلاصه در یک روزی که پیرمرد با عصای خود به پارکی رفت و نشست و به زندگی دیگران نگاه میکرد. دید که بچه های کوچک در پارک میدوند و میخندند و شادی میکنند . نوجوانان به مدرسه میروند و با همدیگر بحث درسی داشتند و میخندیدند. جوانان را میدید که بعضی ها در سرکار بعضی ها در دانشگاه و یعضی ها هم دست زن و بچشان را گرفته بودند و آمده بودند پارک برای لذت بردن از زندگی.

به یاد خودش افتاد و آهی کشید و گفت ای جوانی یادت بخیر. فهمید که خودش باعث شده که اینطور پیر شود و زندگی را بر خود زهر کند.

نتیجه گیری : اصطلاحا در این موقع میگویند که فیلش یاد هندوستان کرده و یاد جوانی خودش افتاده است.