جواب فعالیت های درس تفکر و پژوهش ششم پاسخ فعالیت های تفکر و پژوهش ششم 96 جواب سوال های تفکر و پژوهش ششم حل تمرینات تفکر و پژوهش ششم دبستان سوالات تفکر و پژوهش ششم با جواب متن داستان آقکند تفکر و پژوهش دانلود فیلم های تفکر و پژوهش ششم تفکر و پژوهش ششم ابتدایی با جواب
در ادامه مطلب
نوع عنوان فعالیت : نیمه تجویزی
مضمون : کشف معانی
صلاحیتها : تحلیل، صمیمگیری، قیاس، قضاوت
زمان : ۱ جلسه
پیوست : دارد
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
دانلود برگه ثبت مشاهدات درس ۲۴۷کیلو بایت
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
فرض کن یکی از روزهای مدرسه موقع تحویل تکالیف متوجه میشوی که آنها را در خانه جا گذاشتهای؟ هر لحظه که معلم به میز تو نزدیکتر میشود ضربان قلبت شدیدتر میشود. میدانی که معلم تو در کنترل تکلیفها بسیار سختگیر است و قبلا هم تاکید کرده که هیچ بهانهای را برای تنبلی کردن و از زیر کار در رفتن قبول نخواهد کرد. تا بالای سرت برسد هزارفکر جور واجور از سرت میگذرد. افسوس میخوری از وقتی که میتوانستی صرف تماشای تلویزیون، بازی یا هر کار دیگری بکنی و آن را صرف نوشتن مشقهایی کردی که حالا جاگذاشتهای؟
یک نیمکت مانده به اینکه معلم به تو برسد ناگهان فکری به سرت میزند؛ کافی است یک نفر از بچهها شهادت بدهد که دیروز با هم تکالیفتان را انجام دادهاید. تو مطمئنی که دروغی در کار نیست چون تکالیفت کامل و تمیز در خانه جا ماندهاند. اما روی چه کسی میتوانی حساب کنی؟ در چند دقیقه همهی چهره ها از جلوی چشمت میگذرد. یک دفعه فرد مورد نظر را پیدا میکنی. رضا! بهترین دوستت! هم تو را میشناسد و هم بارها به او کمک کردهای. همین هفتهی پیش به خاطرش دعوا هم کردهای. یک مرتبه صدای معلم تو را به خودت میآورد! «پسر خوب تکالیفت کو؟»
بدون درنگ جواب میدهی: آقا تکلیفم در خانه جا مانده رضا شاهد است ما دیروز باهم در خانه ما تکالیفمان را نوشتیم. اگر باور نمیکنید از خودش بپرسید!
سه ردیف جلوتر، رضا با شنیدن اسمش هاج و واج به عقب میچرخد. آنقدر همه چیز سریع اتفاق افتاده که در نگاه رضا چیزی جز تعجب دیده نمیشود. نگاه متعجب او با نگاه ملتمسانهی تو به هم برمیخورد.
معلم رو به رضا که شاگرد زرنگ کلاس هم هست میکند و میپرسد: رضا دوستت راست میگوید؟
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
فعالیت شماره ۵ عنوان فعالیت:رضا
مضمون:کشف معانی
مهارت: تحلیل، قیاس، قضاوت
زمان: ۴۵دقیقه
آیا تا کنون در موقعیت های غیر قابل پیش بینی قرار گرفته اید؟آیا موقعیت هایی داشته اید که واقعا تصمیم گیری برای شما مشکل باشد؟آیا تا کنون شده است به خاطر حقیقت های بزرگتر بر روی دوستی های خود پا بگذارید؟تا چه حد برای حفظ دوستی خود با دیگران هزینه می پردازید؟تا چه حد از دوستان خود توقع دارید؟ این قبیل سؤالات، سؤالاتی است که نوجوانان در این سن بسیار با آن مواجه می شوند. در این فعالیت از دانش آموزان انتظار می رود با بحث در باره موضوع داستان، دیدگاههای خود را روشن سازند.
· کار بر روی اطلاعات و اندوختهها برای تبدیل مجهول به معلوم
· سنجش، ارزیابی و به چالش کشیدن ایده های خود و دیگران
· پیشبینی نتایج و پیامدها و بروز رفتار خردمندانه
· شناسایی تفاوتها، شباهتها و رابطهها
· استفاده از زبان صحیح و دقیق برای توضیح ایدهها و تصمیمهای خود
انتظارات عملکردی مشترک
· بررسی پدیدهها و روابط بین آنها
· استخراج معنا و مفهوم از تجارب خود
· شناسایی راههای چگونگی یادگیری خود
· بهکارگیری مهارتهای اجتماعی همدلی، مشارکت، توافق، مخالفت، مذاکره و گفتوگو
مواد و وسایل آموزشی:داستان پیوست
فرایند اجرای فعالیت:
داستان پیوست برای دانشآموزان بخوانید. از آنها بخواهید کمی فکر کنند، بقیهی ماجرا را حدس بزنند و بگویند. سپس با استفاده از سؤالات زیر زمینه بحث و گفت و گو را در کلاس فراهم کنید؛ با پرسشهای درخواست کننده وضوح و ارائه دلیل و مثال به آنها کمک کنید تا عمیقتر بیندیشند.
· شما اگر جای رضا بودید چه میکردید؟ رضا چه کار میتواند بکند؟
· آیا رضا مجبور است بین انسان خوب بودن ودوست خوب بودن یکی را انتخاب کند؟
· آیا تا کنون در موقعیتهای غیرقابل پیشبینی قرار گرفتهاید؟ آیا موقعیتهایی داشتهاید که واقعا تصمیمگیری برای شما مشکل باشد؟
توصیههای اجرایی:
در حین اجرا، در صورت داشتن زمان، میتوان در مورد هر نکته دیگری از داستان که توجه دانشآموزان را به خود جلب کرده باشد بحث و گفت و گو کرد.
فعالیت تکمیلی: --------------
پیوست: بالا
عالیه