جواب فعالیت های درس تفکر و پژوهش ششم پاسخ فعالیت های تفکر و پژوهش ششم 96 جواب سوال های تفکر و پژوهش ششم حل تمرینات تفکر و پژوهش ششم دبستان سوالات تفکر و پژوهش ششم با جواب متن داستان آقکند تفکر و پژوهش دانلود فیلم های تفکر و پژوهش ششم تفکر و پژوهش ششم ابتدایی با جواب

در ادامه مطلب

نوع عنوان فعالیت : نیمه تجویزی

مضمون : کشف معانی

صلاحیت‌ها : تحلیل، صمیم‏گیری، قیاس، قضاوت

زمان : ۱ جلسه

پیوست : دارد

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

دانلود برگه ثبت مشاهدات درس                                                         ۲۴۷کیلو بایت 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

فرض کن یکی از روزهای مدرسه موقع تحویل تکالیف متوجه می‏شوی که آن‏ها را در خانه جا گذاشته‏ای؟ هر لحظه که معلم به میز تو نزدیک‏تر می‏شود ضربان قلبت شدیدتر می‏شود. ‏‏ می‏دانی که معلم تو در کنترل تکلیف‏ها بسیار سخت‏گیر است و قبلا هم تاکید کرده که هیچ بهانه‏ای را برای تنبلی کردن و از زیر کار در رفتن قبول نخواهد کرد. تا بالای سرت برسد هزارفکر جور واجور از سرت می‏گذرد. افسوس می‏خوری از وقتی که می‏توانستی صرف تماشای تلویزیون، بازی یا هر کار دیگری بکنی و آن را صرف نوشتن مشق‏هایی کردی که حالا جاگذاشته‏ای؟

یک نیمکت مانده به اینکه معلم به تو برسد ناگهان فکری به سرت می‏زند؛ کافی است یک نفر از بچه‏ها شهادت بدهد که دیروز با هم تکالیفتان را انجام داده‏اید. ‏‏ تو مطمئنی که دروغی در کار نیست چون تکالیفت کامل و تمیز در خانه جا مانده‏اند. ‏ اما روی چه کسی می‏توانی حساب کنی؟ در چند دقیقه همه‏ی چهره ها از جلوی چشمت می‏گذرد. ‏یک دفعه فرد مورد نظر را پیدا می‏کنی. ‏ رضا! بهترین دوستت! هم تو را می‏شناسد و هم بارها به او کمک کرده‏ای. ‏ همین هفته‏ی پیش به خاطرش دعوا هم کرده‏ای. ‏ یک مرتبه صدای معلم تو را به خودت می‏آورد! «پسر خوب تکالیفت کو؟»

بدون درنگ جواب می‏دهی: آقا تکلیفم در خانه جا مانده رضا شاهد است ما دیروز باهم در خانه ما تکالیفمان را نوشتیم. ‏ اگر باور نمی‏کنید از خودش بپرسید!

سه ردیف جلوتر، رضا با شنیدن اسمش هاج و واج به عقب می‏چرخد. ‏ آنقدر همه چیز سریع اتفاق افتاده که در نگاه رضا چیزی جز تعجب دیده نمی‏شود. ‏ نگاه متعجب او با نگاه ملتمسانه‏ی تو به هم برمی‏خورد.

معلم رو به رضا که شاگرد زرنگ کلاس هم هست می‏کند و می‏پرسد: رضا دوستت راست می‏گوید؟

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

فعالیت شماره ۵ عنوان فعالیت:رضا

مضمون:کشف معانی

مهارت: تحلیل، قیاس، قضاوت

زمان: ۴۵دقیقه

آیا تا کنون در موقعیت های غیر قابل پیش بینی قرار گرفته اید؟آیا موقعیت هایی داشته اید که واقعا تصمیم گیری برای شما مشکل باشد؟آیا تا کنون شده است به خاطر حقیقت های بزرگتر بر روی دوستی های خود پا بگذارید؟تا چه حد برای حفظ دوستی خود با دیگران هزینه می پردازید؟تا چه حد از دوستان خود توقع دارید؟ این قبیل سؤالات، سؤالاتی است که نوجوانان در این سن بسیار با آن مواجه می شوند. در این فعالیت از دانش آموزان انتظار می رود با بحث در باره موضوع داستان، دیدگاه‏های خود را روشن سازند.

انتظارات عملکردی خاص:

·        کار بر روی اطلاعات و اندوخته‌ها برای تبدیل مجهول به معلوم

·        سنجش، ارزیابی و به چالش کشیدن ایده های خود و دیگران

·        پیش‌بینی نتایج و پیامدها و بروز رفتار خردمندانه‌

·        شناسایی تفاوت‌ها، شباهت‌ها و رابطه‌ها

·        استفاده از زبان صحیح و دقیق برای توضیح ایده‌ها و تصمیم‌های خود

انتظارات عملکردی مشترک

·        بررسی پدیده‌ها و روابط بین آن‌ها

·        استخراج معنا و مفهوم از تجارب خود

·        شناسایی راه‌های چگونگی یادگیری خود

·        به‌کارگیری مهارت‌های اجتماعی همدلی، مشارکت، توافق، مخالفت، مذاکره و گفت‌وگو

مواد و وسایل آموزشی:داستان پیوست

فرایند اجرای فعالیت:

داستان پیوست برای دانش‏آموزان بخوانید. از آن‏ها بخواهید کمی فکر کنند، بقیه‏ی ماجرا را حدس بزنند و بگویند. سپس با استفاده از سؤالات زیر زمینه بحث و گفت و گو را در کلاس فراهم کنید؛ با پرسش‏های درخواست کننده وضوح و ارائه دلیل و مثال به آن‌ها کمک کنید تا عمیق‏تر بیندیشند.

·        شما اگر جای رضا بودید چه می‏کردید؟ رضا چه کار می‏تواند بکند؟

·        آیا رضا مجبور است بین انسان خوب بودن ودوست خوب بودن یکی را انتخاب کند؟

·   آیا تا کنون در موقعیت‏های غیرقابل پیش‏بینی قرار گرفته‏اید؟ آیا موقعیت‏هایی داشته‏اید که واقعا تصمیم‏گیری برای شما مشکل باشد؟

توصیه‏های اجرایی:

در حین اجرا، در صورت داشتن زمان، می‏توان در مورد هر نکته دیگری از داستان که توجه دانش‏آموزان را به خود جلب کرده باشد بحث و گفت و گو کرد.

فعالیت تکمیلی: --------------

پیوست‏: بالا