متن داستان های تفکر و پژوهش ششم داستان های تفکر و پژوهش ششم سال 96 خلاصه کتاب ما کجا هستیم مهدی معینی داستان ما کجا هستیم مهدی معینی داستان های تفکر و پژوهش ششم سال 95 دانلود فیلم های تفکر و پژوهش ششم دبستان متن داستان اقکند ششم داستان تپه ی کوچک تفکر ششم
در ادامه مطلب
نوع عنوان فعالیت : نیمه تجویزی
مضمون : کائنات
صلاحیتها : تجسم، استدلال
زمان : ۱ جلسه
پیوست : ندارد
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
دانلود برگه ثبت مشاهدات درس ۲۴۷کیلو بایت
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
فعالیت شماره ۸ عنوان فعالیت: ما کجا هستیم؟
مضمون: کائنات
صلاحیتها:تجسم، استدلال
زمان: ۴۵دقیقه
ادراک ما در باره موقعیت مان در جهان تا حد زیادی به میزان آگاهی ما از جهان پیرامون ما بستگی دارد. در این فعالیت دانشآموزان با استفاده از عنصر تخیل پرواز کرده و به خود و محیط خود از دریچه فرادست نگاه میکنند. انتظار میرود دانشآموزان در این پرواز موقعیتهای پیش آمده را تحلیل و نگاهی نو به جایگاه خود در نظام آفرینش داشته باشند.
· طرح پرسشهای مناسب و تشخیص مسئله
· پیشبینی نتایج و پیامدها و بروز رفتار خردمندانه
· شناسایی تفاوتها، شباهتها و رابطهها
· استفاده از زبان صحیح و دقیق برای توضیح ایدهها و تصمیمهای خود
· ارزشمند دانستن مطالعه و پژوهش
· اصلاح و ارتقا نگرشهای خود نسبت به پژوهش و یافتههای علمی
انتظارات عملکردی مشترک
· بررسی پدیدهها و روابط بین آنها
· بررسی قوانین حاکم بر روابط بین پدیدهها
· بروز عمل اخلاقی در مراودات روزانه خود
· استخراج معنا و مفهوم از تجارب خود
· شناسایی راههای چگونگی یادگیری خود
· جانبداری از ارزشهای دینی
مواد و وسایل آموزشی: کتاب ما کجا هستیم؟ ، نوشته مهدی معینی، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
فرایند اجرای فعالیت:
بهتر است به تعداد دانشآموزان کتاب وجود داشته باشد، یا اینکه تصاویر کتاب را در اندازهای بزرگتر تهیه کرده و هنگام خواندن کتاب، تصویر هر صفحه را روی تابلو قرار دهید.
کتاب را برای دانشآموزان بخوانید. سپس از دانشآموزان بخواهید چشمهایشان را ببندند، خودشان را مثل پسرک کتاب تصور کنند حالا تصور کنند که بالا رفتهاند، حالا بالاتر رفته و از بالای کلاس، سپس بالای مدرسه، خیابان، شهر، استان، کشور، قاره، کره زمین، منظومه شمسی، کهکشان راه شیری و. . . . . موقعیت خود را مجسم کنند. سعی کنید با تشویق دانشآموزان به تصویرسازیهای ذهنی، آنها تجسم دقیقتری از موقعیت خود در هر مرحله داشته باشند. این کار را تا 5 دقیقه می توانید ادمه دهید.
حالا از دانشآموزان بخواهید راجع به مسائل زیر فکر کرده و صحبت کنند.
- با این تجسم به نظر شما زمین کوچک است یا بزرگ؟
- کشورها چطور ؟ ( تلاش کنید دانشآموزان با استفاده از زبان صحیح به نسبی بودن مفاهیم توجه کنند)
- شما چطور ؟ آیا در این تجسم کوچک بودید یا بزرگ؟
- آیا انسان به همان اندازه که نسبت به کل جهان کوچک است از نظر توان و قدرت هم کوچک است؟
- نظرتان راجع به غرور و خودخواهی با این تجسم چیست؟
سؤال آخر را از جهات مختلف مورد بررسی قراردهید. یکی از ابعاد این است که در این تجسم انسان یکی از مخلوقات است لذا تکبر بر سایر مخلوقات ناپسند است اما از بعد دیگر مقایسه با سایر موجودات زنده و غیرزنده، نوع انسان دارای توانمندیهایی است که او را از سایر موجودات متمایز و «خلیفهالله» میسازد. البته این عبارات را مستقیما به دانشآموزان منتقل نکنید زیرا نتیجه مورد نظر حاصل نمیشود. آنها باید در گفتو گو خود به این مفهوم دست یابند.
توصیههای اجرایی:
فعالیت تکمیلی:از دانشآموزان بخواهید راجع به تفاوتها و شباهتهای انسان با سایر موجودات در جهان فکر کرده و در صورت امکان با دوستان یا خانواده خود صحبت کنند.
پیوست:---------
بدرد نخورد