دانلود فیلم های تفکر و پژوهش ششم دبستان فیلم مارگیر و اژدها تفکر و پژوهش ششم فیلم تپه ی کوچک تفکر و پژوهش ششم اپارات داستان خفاش دیوانه تفکر و پژوهش فیلم تپه ی کوچک تفکر و پژوهش ششم ابتدایی یک اتفاق عجیب تفکر و پژوهش درس دوم تفکر و پژوهش ششم سوالات کتاب تفکر و پژوهش ششم

در ادامه مطلب

نوع عنوان فعالیت : نیمه تجویزی

مضمون : پدیده‏ها

صلاحیت‌ها : پرسشگری، قضاوت براساس معیار

زمان : ۱ جلسه

پیوست : دارد

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

دانلود برگه ثبت مشاهدات درس                                                     ۲۴۷کیلو بایت 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

دانلود فیلم چرخ ریسک                                                            ۶۸.۰۸ مگابایت     

----------------------------------------------------------------------------------------------------

فعالیت شماره ۳ عنوان فعالیت: چرخ ریسک

مضمون: پدیده‏ها

صلاحیت‏ها: پرسشگری، قضاوت براساس معیار

زمان: ۴۵دقیقه

شاید با این کلام تا کنون مواجه شده باشید که طرح سؤال خوب نیمی از راه دسترسی به پاسخ است. دانش‌آموزان در این فعالیت پس از مشاهده فیلم با طرح سؤال از آن و گفت و گو در باره این که چه سؤالاتی مناسب یا نامناسب هستند، به مهارت طرح سؤال دست پیدا می‌کنند.

انتظارات عملکردی خاص:

·         طرح پرسش‌های مناسب و تشخیص مسئله

·        شناسایی و تشخیص منابع و شیوه‌های مناسب جمع‌آوری اطلاعات

·        برنامه‌ریزی برای دستیابی به پاسخ سؤالات خود

·        شناسایی تفاوت‌ها، شباهت‌ها و رابطه‌ها

·        استفاده از زبان صحیح و دقیق برای توضیح ایده‌ها و تصمیم‌های خود

انتظارات عملکردی مشترک

·        بررسی پدیده‌ها و روابط بین آن‌ها

·        بررسی قوانین حاکم بر روابط بین پدیده‌ها

·        استخراج معنا و مفهوم از تجارب خود

·        شناسایی راه‌های چگونگی یادگیری خود

مواد و وسایل آموزشی: -----

فرایند اجرای فعالیت:

فیلم چرخ ریسک را نمایش دهید. از دانش‏آموزان بخواهید با دقت فیلم را مشاهده کنند. قبل از تماشای فیلم به آن‌ها نگوئید که قرار است چه کنند چون با این‏کار لذت بردن از تماشای فیلم از آن‌ها سلب خواهد شد. پس از دیدن فیلم از آن‌ها بخواهید سؤالاتی را که در مورد فیلم به نظرشان می رسد، را در برگه‌ای بنویسند. سپس از دانش‏آموزان خواسته می شود سؤالات خود را در کلاس مطرح کنند و روی تابلو نوشته شود. در صورتی که سؤال جدیدی به ذهن دانش‏آموزان رسید، سؤال مذکور را به سؤالات خود اضافه کنند. در این مرحله قضاوت در باره ی سؤال چه توسط معلم یا دانش‏آموزان انجام نمی‌گیرد.

پس از این مرحله، گروه‏های کلاسی را تشکیل دهید.  سؤالات در گروه کاری بر اساس معیارهای زیر بررسی و انتخاب، اصلاح و یا حذف می شوند:

- پاسخ پرسش در فیلم نباشد.

- در پرسش از واژگان و جملات دقیق، واضح و روشن استفاده شده باشد.
-با خواندن پرسش بتوان به روش پیدا کردن پاسخ آن پی برد.
هر یک از گروه‏ها نتایج فعالیت خود را در مورد سؤالات انتخاب شده، اصلاح شده و حذف شده با ذکر دلیل به صورت شفاهی به کلاس ارائه کنند.

توصیه‏های اجرایی:

در صورت عدم دسترسی به فیلم یا امکان پخش می توان از کتاب علمی یا مقالات روزنامه‏ها برای شروع زمینه چینی طرح سؤال استفاده شود.

فعالیت تکمیلی: ---------

پیوست‏:-------------